Warszawa planuje nowy most. Krasińskiego tylko dla tramwajów?
przedwczoraj
Most Krasińskiego, o którym mówi się od ponad pół wieku, powrócił do miejskich planów, ale w zupełnie nowej odsłonie. Przeprawa ma powstać do 2044 roku jako most przeznaczony wyłącznie dla tramwajów i pieszych.
Nowe założenia budowy mostu
Warszawski ratusz zaprezentował aktualizację strategii rozwoju miasta, w której ponownie znalazł się most Krasińskiego. Projekt, planowany między Żoliborzem a Pragą-Północ, ma pełnić funkcję przeprawy lokalnej, a nie - jak obawiali się niektórzy mieszkańcy - tranzytowej.
Według nowych założeń na moście nie pojawią się samochody. Znajdzie się tam natomiast torowisko tramwajowe, ciągi piesze i infrastruktura rowerowa. Tramwaj miałby połączyć ul. Budowlaną z placem Wilsona, tworząc nowe połączenie między prawą a lewą stroną miasta.
Protesty i obawy Żoliborza
Choć prawobrzeżne dzielnice widzą w inwestycji szansę na odciążenie zakorkowanych mostów, Żoliborz od lat sprzeciwia się projektowi. Mieszkańcy wskazują na ryzyko utraty kameralnego charakteru dzielnicy oraz zagrożenie dla zabytkowego układu ulic.
Miasto przekonuje jednak, że most w nowej formie nie wprowadzi tranzytu, a jedynie wzmocni transport publiczny.
Konsultacje społeczne potrwają do 2026 roku
Losy przeprawy będą zależeć od wyników konsultacji społecznych dotyczących strategii Warszawa 2040+ oraz planu ogólnego. Uwagi można zgłaszać do 19 stycznia 2026 roku w formie elektronicznej i podczas wielu spotkań z projektantami.
Choć kompromis w postaci mostu tramwajowego nie rozwiązuje problemu przeciążenia sąsiednich przepraw, ratusz liczy, że pozwoli zakończyć wieloletni spór.
(red)

















