społeczeństwo »

Hołd dla historii i integracja pokoleń

15 listopada 2024

Hołd dla historii i integracja pokoleń
źródło: Urząd Dzielnicy Żoliborz

Dzielnica Żoliborz zainicjowała wyjątkowy projekt, który przybliża mieszkańcom Powstanie Warszawskie oraz promuje twórczość powstańczą związaną z historią tej części stolicy.

"Dzień Poezji i Twórczości Powstańczej" powstał z myślą o uczczeniu 80. rocznicy Powstania Warszawskiego, a jego celem jest przybliżenie mieszkańcom, zwłaszcza młodzieży, literackiego dziedzictwa powstania, które wciąż inspiruje i wywołuje refleksje nad historią miasta. Wnioskodawczynią inicjatywy jest mieszkanka Żoliborza Ewa Kicińska,, krewna poetki Hanny Marczewskiej.

Powstańcza poezja, dzienniki, piosenki, literatura

Projekt będzie realizowany we współpracy z lokalnymi instytucjami kultury, szkołami i bibliotekami, przy wsparciu Urzędu Dzielnicy Żoliborz i obejmuje prezentacje poezji, dzienników, piosenek i innych form literackich powstałych na Żoliborzu lub z nim związanych. Jest to forma upamiętnienia żoliborskich uczestników powstania, którzy swój patriotyzm wyrażali nie tylko w walce, ale także w twórczości literackiej.

Dzień Poezji i Twórczości Powstańczej będziemy obchodzić co roku 2 października. Ta symboliczna data to rocznica kapitulacji Powstania Warszawskiego. To okazja do refleksji nad całym przebiegiem powstania i jego znaczeniem w historii Warszawy.

Wzruszająca inauguracja w Szkole Podstawowej nr 392

Projekt rozpoczął się w Szkole Podstawowej nr 392, która jako pierwsza włączyła się w inicjatywę. Uczniowie przedstawili apel powstańczy, oparty na poezji Hanny Marczewskiej - poetki, której utwory opisują życie na Żoliborzu podczas powstania. Uroczystość zgromadziła przedstawicieli lokalnych władz oraz krewnych twórców, którzy swoimi dziełami uwiecznili dramatyczne wydarzenia z 1944 roku. Inauguracji towarzyszyło ogłoszenie konkursu promującego poezję i twórczość powstańczą wśród uczniów - pod hasłem "1944-2024 #pamiętaMy".

Konkurs literacko-plastyczny "1944-2024 #pamiętaMy"

W ramach projektu został ogłoszony dzielnicowy konkurs dla żoliborskich placówek edukacyjnych i kulturalnych. Tematem konkursu literackiego jest "List do Powstańca", który zachęca młodzież do napisania listu do uczestnika Powstania Warszawskiego, by podziękować za jego bohaterstwo i opisać współczesne wyzwania oraz inspiracje płynące z tamtych wydarzeń. Prace mogą być inspirowane poezją i twórczością powstańczą, w tym tomikami poezji Stanisławy Saloni oraz Hanny Marczewskiej lub innymi źródłami literackimi, dotyczącymi czasu Powstania Warszawskiego.

Prace literackie i plastyczne będą oceniane przez kapitułę, w skład której wchodzą m.in. ostatni żyjący powstańcy oraz przedstawiciele rodzin twórców powstańczych, w tym:

  • Bogusław Kamola ps. "Hipek" - jeden z najmłodszych powstańców,
  • Marek Rzeszotarski, mieszkaniec Żoliborza. Jego ojcem był Adam Rzeszotarski, którego pamięć kultywuje w Stowarzyszeniu Żołnierzy Armii Krajowej "Żywiciel" i miłośników ich tradycji,
  • przedstawiciele Zarządu Dzielnicy Żoliborz,
  • przedstawiciele rodzin powstańców - Krzysztof Teisseyre oraz Ewa Kicińska,
  • dyrektor Szkoły Podstawowej nr 392 Marzena Rutkowksa oraz nauczyciele z tej szkoły,
  • Agnieszka Pietrzykowska - artystka grafik.

    Dzięki zaangażowaniu żoliborskich instytucji projekt przyciągnie uczniów, seniorów oraz innych mieszkańców, którzy będą mogli wspólnie poznać i omówić powstańczą twórczość w formie warsztatów, wystaw i spotkań. Wybrany dzień obchodów, 2 października, ma upamiętnić wyjątkowy wkład Żoliborza w powstanie, a także zintegrować społeczność wokół idei pamięci i patriotyzmu. Główna uroczystość, podczas której zostaną wręczone nagrody laureatom konkursu, odbędzie się 16 grudnia w kinie Elektronik.

    Żoliborz w hołdzie powstaniu

    "Dzień Poezji i Twórczości Powstańczej" stanowi doskonały przykład aktywności lokalnej społeczności, która angażując różne pokolenia, oddaje hołd bohaterom Powstania Warszawskiego. Organizatorzy podkreślają, że pamięć o tych wydarzeniach ma znaczenie nie tylko historyczne, ale także edukacyjne i społeczne, dlatego w ramach projektu promowane będą patriotyczne postawy oraz rozbudzanie zainteresowania historią wśród najmłodszych.

    (er)

  • Najnowsze informacje